Trwa 10, jubileuszowy Jazz w Ruinach. W scenerii spalonego Teatru Victoria w najbliższy weekend, 8 i 9 sierpnia usłyszymy wyjątkową muzykę w wykonaniu: Backspace, COHERENCE QUARTET, FunCOOLio i KOLBERG FORTUNY.
8 sierpnia 2014, piątek, godz. 19:00 Backspace
Backspace to grupa poszukująca nowej jakości na styku muzyki akustycznej i elektronicznej. Trio w składzie Czekała (skrzypce), Chojnacki (akordeon), Rychta (elektronika) powstało w 2013 roku. Dźwięk przestrzeni, barwa rytmu, free jazzowy feeling. Zamrożone nuty, ocieplone, roztapiane, scalone w nową jakość i znów zamrożone by stać się sceną kolejnej improwizacji, interakcji. Elektronika zagarniająca akustyczną wibrację w sposób barbarzyński i bezczelny – na chwilę – by potem stać się tłem i klejem miksu. Jazz i klasyka na polu walki o trochę luzu, świeżego powiewu. Od precyzyjnie podanego akustycznego tematu przez improwizację do rozkładu na czynniki, rozpadu, pozornego chaosu osadzonego jednak we wspólnej (i spójnej) harmonii. Inspiracje klasyką, jazzem, dubem, trip-hopem, punkiem, krzykiem tłumu, dźwiękiem młota pneumatycznego i szelestem liści. Efekt? Raczej jednak miękki, masujący, za każdym razem inny, zawsze zaskakujący. Mroczny. Teatralny. Delikatny.
8 sierpnia 2014, piątek, godz. 21:00 COHERENCE QUARTET (Polska)
Pomimo tego, że to jeszcze młodzi wiekiem muzycy, doświadczeniem mogliby obdzielić sporo starszych. I co ciekawe, to ich debiut pod własnym szyldem.
Po latach współtworzenia różnych projektów muzycznych z udziałem najwybitniejszych artystów, saksofonista Łukasz Kluczniak, pianista Robert Jarmużek, Andrzej Święs i Grzegorz Masłowski stworzyli zespół, w którym nie goszczą, a są „domownikami”.
Wykonywaną muzykę trudno sklasyfikować jako konkretny gatunek muzyczny, dominują w niej elementy dalekiego wschodu, współczesnego akustycznego jazzu, zwłaszcza nurtu free, muzyki etnicznej. W repertuarze znajdują się przede wszystkim utwory autorskie muzyków jak i standardy jazzowe oryginalnie zaaranżowane. Główną inspirację stanowi jednak muzyka Milesa Davisa, Johna Coltrane’a, Ornette Colemana czy Steve’a Colemana.
www.coherencequartet.strefa.pl
Muzycy w swojej wieloletniej karierze zagrali liczne koncerty goszcząc w różnych zespołach najwybitniejszych artystów. Suma zebranych doświadczeń grania ze znakomitymi muzykami, na różnych scenach krajowych, jak i zagranicznych zaowocowała ciekawym spojrzeniem na świat dźwięków i rytmów. Każdy z muzyków jest indywidualnością i wnosi do zespołu swoje spojrzenie na jazz. Jedni przemycają elementy jazzu mainstreamowego, drudzy współczesnego, ubierając to w jedną przestrzeń improwizacji.
9 sierpnia 2014, sobota, godz. 19:00 FunCOOLio (Łotwa)
FunCOOLio to grupa łącząca elementy funku i fusion powstała w 2007 roku w Rydze na Łotwie.
Członkowie zespołu zbierali doświadczenia w różnych formacjach, w tym w „Dandelion Wine” oraz w rosyjskiej orkiestrze folkowej „Sadko”. Nazwa grupy, FunCOOLio wywodzi się z połączenia słów „funk” oraz „Coolio”. W tym drugim wypadku chodzi o wykonawcę sceny R `n` B popularnego w larach 90-tych ubiegłego wieku. I w ten sposób zespół prezentuje swój główny cele, czyli łączenie brzmienia muzyki funk, lat 70-tych z elementami nowoczesnej muzyki elektronicznej, elementów wykorzystywanych przez współczesnych DJ-ów i producentów muzyki elektronicznej (loopy, scratch, etc.)
Muzyka zespołu tworzona jest w oparciu o zestawienie struktur elektronicznych i brzmienia organów Hammonda, brzmienia które wydaje się nie do podrobienia. Wykonują niemal wyłącznie własne kompozycje.
9 sierpnia 2014, sobota, godz. 21:00 KOLBERG FORTUNY (Polska – Ukraina)
W 2014 roku obchodzić będziemy 200 rocznicę urodzin Oskara Kolberga – folklorysty i etnografa, muzyka i kompozytora, badacza i dokumentalisty, wnikliwego obserwatora życia codziennego oraz autora monumentalnego i ponad 30-tomowego dzieła zatytułowanego Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Dzieło Kolberga do dnia dzisiejszego służy za niewyczerpane, a często i jedyne źródło wiedzy o świecie naszych przodków i przyczynia się do obserwowanego współcześnie odrodzenia różnych form kultury ludowej i jej przejawów, jak również zawartego w nich sposobu uczestnictwa w kulturze, opartego na poczuciu współtworzenia wspólnoty.
Maciej Fortuna zainspirowany dziełem Kolberga zaaranżował na nowo spisane w księgach pieśni. Powstały utwory odbiegające od tych zebranych w XIX wieku.