Od piątku do końca maja Bytom będzie centrum teatralnym Śląska. W tych dniach bowiem na teatralnych deskach i w plenerze celebrowana będzie 16 edycja Międzynarodowego Festiwalu TEATROMANIA. Spektakle, które zaskakują, gwiazdy takie jak Jan Peszek czy Anna Seniuk – to znak rozpoznawczy tegorocznego Festiwalu. Organizatorem TEATROMANII jest bytomski BECEK. Śląskie Trendy są patronem medialnym imprezy – tym bardziej z całego serca zapraszamy!
A oto program:
23 maja (piątek)
17.00
„Stolik dla dwóch osób” (Mesa para 2) – co.LABse (Hiszpania)
miejsce: Rynek w Bytomiu, ul. Podgórna, Plac Grunwaldzki / wstęp wolny
Hiszpańscy artyści zaaranżują w Bytomiu wyjątkową restaurację. Zarezerwujcie stolik! Zarezerwujcie czas! Co się wydarzy!?
Szalona akcja w plenerze zrealizowana przez międzynarodowy zespół artystów, z których część znana jest bytomskiej publiczności z projektów „Wędrująca Orkiestra” czy Kamchatka.
„Stolik dla dwóch osób” to nazwa wyjątkowej restauracji, która właśnie ma zostać otwarta. Splot niefortunnych zdarzeń powoduje, że w wybranym wcześniej miejscu staje się to niemożliwe, rozpoczyna się więc próba ratowania sytuacji i wędrówka przez miasto…
19.00
„Jan Peszek. Podwójne Solo”
miejsce: Becek / bilety: 30 zł (przedsprzedaż), 40 zł (w dniu spektaklu)
„Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego” Bogusława Schaeffera
reżyseria i wykonanie: Jan Peszek
„Dośpiewanie. Autobiografia”
koncept i reżyseria: Cezary Tomaszewski
materiał biograficzny i wykonanie: Jan Peszek
Grany od 38 lat kultowy „Scenariusz […]” Bogusława Schaeffera i nowe solo „Dośpiewanie. Autobiografia” będące próbą odniesienia się dojrzałego artysty do wydobytych z dalekiej przeszłości urywków swojej biografii. Biografii kształtującej poza świadomością wybory życiowe i w końcu drogę, jaką obiera artysta niezależny.
Jan Peszek dośpiewuje owe urywki do Glenna Goulda dośpiewującego „Wariacje Goldbergowskie” Jana Sebastiana Bacha, realizując i rozwijając tym samym wymarzony przez Goulda ideał słuchacza-twórcy, współtworzącego sztukę w procesie jej odbioru.
24 maja (sobota)
19.00
„Taneczny hołd sztuce piłki nożnej” (A Dance Tribute to the Art of Football) – Jo Strømgren Kompani (Norwegia)
miejsce: Becek / bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu)
Czy można zatańczyć mecz? Czy reżim treningu tancerza odbiega diametralnie od dyscypliny piłkarza? Sztuka i sport. Kolejny przykład że zjawiska pozornie bardzo sobie odległe może wiele łączyć. Twórcy spektaklu przyjrzeli się fizycznej rutynie z jaką wiąże się piłka nożna i nadali wartość estetyczną szaleńczemu wysiłkowi związanemu z tym sportem, przewrotnie komentując również uprzedzenia i stereotypy związane z postrzeganiem piłki nożnej jako sportu klasy robotniczej oraz baletu jako sztuki klasy wyższej.
Jo Strømgren Kompani to wyjątkowy zespół, działający na pograniczu „physical theatre” oraz teatru tańca, w Polsce zaprezentowany po raz pierwszy dzięki TEATROMANII w 2008. Grupa tworzy teatralne opowieści o życiu małych, odizolowanych społeczności, znakomicie wychwytując czające się w każdym człowieku okrucieństwo i bezlitośnie je obnażając po mistrzowsku posługując się deformacją i groteską.
Spektakl prezentowany w ramach projektu Sztuka/Poznanie/Działanie
po spektaklu: spotkanie z zespołem i prezentacja działalności JSK
21.30
„Cykl” Teatr Usta Usta Republika (Poznań) – spektakl plenerowy
miejsce: Rynek /Bytom / wstęp wolny
Multimedialny spektakl, łączący instalacje przestrzenne, grę aktorską oraz animacje komputerowe. Przywołuje powracające do nas senne koszmary, natręctwa, marzenia, opowiada o rytmie i regularności pewnych elementów codzienności. Przedstawienie składa się z „cyklu” tych obrazów, które od zawsze śnimy wspólnie, wydobytych z podświadomości, symbolizujących ludzkie lęki, słabości i pragnienia.
Poznański Teatr Usta Usta założyli w 2000 r. Wojciech Wiński i Marcin Liber, obecnie obaj założyciele realizują osobne działania. Prawie każdy z projektów zespołu to eksperyment związany z sytuacją oraz przestrzenią działania teatralnego. „Wrażliwość miejsca” to jeden ze znaków rozpoznawczych, a zarazem największych atutów poznańskiej grupy. Brak stałej siedziby stał się bowiem impulsem do oswajania na potrzeby teatru niecodziennych przestrzeni miejskich. W Bytomiu prezentowali m.in. spektakl „777”, w ramach którego na podziemnym parkingu zaaranżowali niecodzienne, metafizyczne kasyno.
25 maja (niedziela)
17.00
„Stół” („The Table”) – Blind Summit Theatre (Wielka Brytania)
miejsce: Becek / bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu)
Brawurowy spektakl o drewnianej lalce o imieniu Mojżesz, która przeżywa egzystencjalny kryzys. Impulsem do pracy była propozycja ośrodka społeczności żydowskiej Londynu, aby przygotować spektakl z okazji sederu, uroczystej wieczerzy celebrowanej po święcie Pesach. Posiłek w rodzinnym gronie symbolizuje wyjście Żydów z Egiptu. Czyta się podczas niego poświęconą temu wydarzeniu Hagadę. Jednak w tej opowieści pomija się Mojżesza, aby podkreślić, że to Bóg ocala Żydów.
W pracy nad spektaklem twórcy nawiązali do Becketta, Sartre’a i wielu artystów komediowych z nurtu stand-up.
Blind Summit Theatre to innowatorzy sztuki lalkarskiej. Zespół odkrywa na nowo tradycyjną japońską sztukę Bunraku, gdzie trójka lalkarzy animuje jedną, pięknie wykonaną lalkę. Jednak lalki Blind Summit są nowoczesne, a spektakle podejmują współczesne kwestie, tematy bliskie współczesnemu widzowi.
19.00
„Dziesięć politycznych piosenek” (dokument teatralny o pracownikach warszawskich kebabów), reż. Michał Zadara – Centrala, Agencja Artystyczna GAP, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
miejsce: do potwierdzenia / bilety: 30 zł (przedsprzedaż), 40 zł (w dniu spektaklu)
W kebabie człowiek nie dyskutuje o literaturze, tutaj nie przychodzi się na randki, to miejsce nie zostało opisane w żadnej powieści. Pracownicy kebabu są niewidzialni – jako emigranci nie mają reprezentacji politycznej, nie istnieją media mówiące w ich imieniu, żaden poseł nie zabiega o ich głosy. CENTRALA zaprasza na podróż przez najbardziej kosmopolityczne obszary Polski: bary w których regularnie mówi się w kilku językach, w których pracownicy często pochodzą z trzech różnych kontynentów. Spektakl opowiada o doświadczeniach imigrantów – pracowników i właścicieli warszawskich kebabów. Oderwani od miejsca urodzenia, napędzają polską gospodarkę, karmią większość społeczeństwa, a tysiące barów w całym kraju jest nieodłącznym elementem polskiego pejzażu.
26 maja (poniedziałek)
19.00
„Obietnica poranka”, reż. Maciej Wojtyszko – Agencja Artystyczna CDN (Kraków)
miejsce: Becek / bilety: 30 zł (przedsprzedaż), 40 zł (w dniu spektaklu)
występują Anna Seniuk, Grzegorz Małecki
Premiera: 19 czerwca 2013 r.
Specjalnie na Dzień Matki spektakl o nadopiekuńczej, matczynej miłości, historia napisana z delikatnością, ciepłem i subtelną ironią. Opowieść o kobiecie wielkiego serca, niepozbawionej wad i śmiesznostek, zdecydowanej zrobić wszystko, aby osiągnąć swój cel – czyli sprawić, by jej syn został kiedyś wielkim bohaterem, generałem, ambasadorem Francji… On przez całe życie będzie się starał sprostać jej marzeniom, zrealizować plany jakie przed nim nakreśliła, zdążyć przed jej śmiercią, aby zobaczyła, że życie, które mu poświęciła, nie poszło na marne…
Spektakl przygotowany w związku z jubileuszem 45-lecia pracy artystycznej Anny Seniuk.
27 maja (wtorek)
19.00
„Antiwords” – Spitfire Company & Palác Akropolis (Czechy)
miejsce: Becek / bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu)
Spektakl inspirowany twórczością Vaclava Havla, a zwłaszcza jego sztuką „Publiczność” oraz jej filmową adaptacją.
Świetnie zagrana, piękna plastycznie – dzięki wykorzystaniu ogromnych masek – zabawna, a zarazem nostalgiczna opowieść o samotności, „barowym życiu”, uwięzieniu w społecznym obyczaju spędzania wieczorów przy kuflu piwa. Historia ludzi, których życie mija niepostrzeżenie, tych, którzy zawsze zostają gdzieś na marginesie wydarzeń, poza głównym nurtem życia.
Spitfire Company to grupa artystów łączących w swoich realizacjach elementy teatru tańca, sztuki wizualne, teatr muzyczny. To obecnie jeden z najbardziej dynamicznie działających autorskich zespołów teatralnych w Czechach.
28 maja (środa)
19.00
„Śmierć derwisza” (The Death of the Dervish”) – Acco Theatre Center (Izrael)
miejsce: Becek / bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu)
po spektaklu: spotkanie z zespołem
Artyści Acco kreślą obraz, w którym uświęcony taniec spotyka się ze światem wojny. Przedstawienie stanowi rodzaj prowokującego dialogu pomiędzy tancerką Sufi a wojennymi zabawkami. Niestety wciąż aktualna, poruszająca opowieść z obszaru, w którym konflikt, wojna i poczucie zagrożenia stały się codziennością.
Acco Theater Center to jeden z najważniejszych ośrodków teatru alternatywnego w Izraelu. Grupa realizuje projekty angażujące artystów pochodzenia żydowskiego i arabskiego starając się wspierać współdziałanie i rozwijać wzajemne zrozumienie oraz otwartość.