Na kolejną odsłonę performatywnych działań artystów w nocnej przestrzeni Katowic zaprasza BWA. Tym razem z projektem zmierzą się Michał Gayer (29 sierpnia godz. 21.30 — Galeria BWA) i Kuba Woynarowski (29 sierpnia godz. 23.00 — Pracownia Andrzeja Urbanowicza — ul. Piastowska 1 — liczba miejsc ograniczona).
Zapisy:nocne.aktywnosci@gmail.com.
Nocne aktywności to rozpisana na pięć miesięcy seria performance’ów w mieście, realizacja efemerycznych instalacji i guerrilla gardeningu. Wpisane w projekt doświadczenie miasta ma na celu uwidocznienie transgresyjnego charakteru działań zaproszonych artystów. Z założenia mają funkcjonować na zasadzie miejskiej legendy, w której realizacje poszczególnych prac będą nosić znamiona plotki opartej na opowieściach świadków tytułowych nocnych aktywności.
Cechą wspólną akcji będą działania lunatyczne, nieświadome, aktywizujące nocną, konotowaną jako niebezpieczną przestrzeń, w kulturze związaną z zamazywaniem granic i abjectem, kontaktem z tabu. Kojarzoną przede wszystkim z ciemnością jako schronieniem dla różnego rodzaju złoczyńców: spiskowców, złodziei, morderców, podpalaczy, prostytutek, przemytników itp., wykorzystujących brak możliwości szybkiego zidentyfikowania ich tożsamości przezdziennych, praworządnych mieszkańców.
Pod osłoną nocy nie istnieje możliwość wprowadzenia modelu panopticonu, w którym kryje się wzorcowy przejaw optycznego stosunku do świata, gdzie oko pojawia się jako symbol nadzoru, karności, trzymającego społeczeństwo w ryzach widzialności i kontroli. W kojarzonej z rytuałami inicjacyjnymi ciemności, na zasadzie karnawału, zawieszone zostają obowiązujące reguły zachowania jednostek.
W tym kontekście nocne aktywności, zmuszające odbiorców do serii ryzykownych spacerów po zaułkach miasta, są przeciwieństwem współczesnych strategii dotyczących przestrzeni publicznej, według których zapobieganie niebezpieczeństwu w dużych skupiskach ludzi odbywa się poprzez utrzymywanie nieznajomych na odległość oraz uleganie obsesji widoczności, zgodnie z którą łatwość ogarnięcia wzrokiem gwarantuje szybką identyfikacje obcego utożsamianego z intruzem.
Uczestnik nocnych aktywności z założenia styka się z tym co niezdefiniowane i chaotyczne. Ciemność występuje tu przeciwko porządkowi zapewnionemu przez geometrię miast utopijnych, przeciwko modernistycznej kracie (grid) i innym wysiłkom planistycznym, które były dla urbanistów wojną wypowiedzianą obcym.
Zaproszeni artyści fundując doświadczenie wejścia w ciemność, odwracają porządek miasta jako alienującej przestrzeni superwidzialności, w której światło jest gwarantem kontroli i ładu. Paradoksalnie zapowiadająca się niebezpiecznie sytuacja jest okazją do spotkania ze sztuką symbolizującą w tym kontekście kontakt z innym, który nie musi stanowić zagrożenia.
Kuratorka: Marta Lisok