Śląskie Trendy

Napój Coca-Cola: opinie o najbardziej znanym napoju na świecie

Pod koniec XIX wieku poważnym problemem USA stało się pijaństwo. Ludzie nadużywali alkoholu. Wykorzystał to pewien farmaceuta, który stworzył orzeźwiający napitek, mieszając wodę sodową z karmelem i syropem. Tak powstała Coca-Cola. Opinie o niej wciąż są pozytywne.

Napój gazowany serwowany w aptece na szklanki

Receptura opracowana przez Johna Pembertona była modyfikacją stworzonego przez niego kilka lat wcześniej przepisu na wino zawierającego ekstrakty z liści koki i orzechów koli. Jednak w Atlancie, do której się przeprowadził po wojnie secesyjnej, właśnie wprowadzono prohibicję.

Pemberton musiał więc usunąć ze składu alkohol i zastąpić go inną substancją. Metodą prób i błędów doszedł wreszcie do optymalnego składu, który opierał się na wodzie sodowej, cukrze karmelowym, syropie, muszkacie i pomarańczy.

Po raz pierwszy napój zaserwowano publicznie 8 maja 1886 r. w aptece należącej do znajomego Pembertona. Coca-Cola, jak później nazwano ten napój, oferowana była w szklankach. Nalewano ją przy pomocy dozowników.

Kilka lat później zaczęto sprzedawać ją w szklanych butelkach. Znany dziś kształt opracowano w 1916 r., a inspiracją do jego stworzenia stało się ziarno kakaowca.

Napitek powoli zdobywał popularność. Początkowo klienci konsumowali dziewięć szklanek orzeźwiającego napoju dziennie (dziś: prawie dwa miliardy butelek). Asa Chandler, który kupił prawo do marki od Pembertona, wymyślił, że w ramach promocji zacznie częstować napitkiem za darmo.

Z jego inicjatywy powstały materiały promocyjne. Logo Coca-Coli, które wymyślił jeszcze wspólnik i księgowy Pembertona, tj. Frank M. Robinson, pojawiło się na zegarach ściennych, kalendarzach, lustrach czy tacach w pubach i barach. Napisy z hasłami zachęcającymi do konsumpcji ręcznie malowano na roletach i zasłonach witryn sklepowych.

Triki przyniosły spodziewane rezultaty. Sprzedaż wzrosła 10-krotnie. Obroty sięgały kilkudziesięciu milionów dolarów rocznie. Chandler zaczął myśleć o podboju rynków zagranicznych. W 1906 r. Coca-Cola trafiła na Kubę i do Panamy.

Coca-Colę pito powszechnie. Stała się jednym z symboli Ameryki, ducha wolności, przygody, przyjemności. Produkt stał się nawet podstawowym napojem amerykańskiej armii walczącej w Korei. Na potrzeby wojska napój dostarczano w puszkach, które do cywilnej dystrybucji trafiły w latach 60.

Mimo zimnej wojny napój trafił też do krajów z obozu socjalistycznego. W Polsce pojawił się już w 1957 r. Zaprezentowano go na targach w Poznaniu. Wówczas był to rarytas, który sprzedawano tylko w Peweksach za dolary.

W 1972 r. po zakupie licencji przez władze PRL Coca-Colę zaczęto rozlewać w Polsce. Produkcja odbywała się w Warszawie, Tychach i Zabrzu. Produkt rywalizował z rodzimą oranżadą o palmę najbardziej orzeźwiającego napitku.

Z czasem dostępna była wszędzie. Serwowano ją w domach, na imprezach, w kawiarniach. Jej popularność nie spadła do dziś. Spontaniczna znajomość marki należy do największych. Mało jest osób, które nie słyszały o tym kultowym napoju i które by go nie piły choćby raz.

Taka jest właśnie Coca-Cola. Opinie o niej, mimo upływu lat, wciąż są bardzo dobre.

Artykuł sponsorowany

Pokrewne artykuły

Kontakt

Pisz do nas na: ul. Andersena 46/5, 44-100 Gliwice

Biuro: ul. Łużycka 24a

tel. 512 282 750

redakcja@slaskietrendy.pl