Teatr Rozrywki zaprasza na jeden z najgłośniejszych musicali świata: Cabaret. Pozornie jest to tylko opowieść o dwojgu młodych ludzi, których łączy nagłe uczucie. Pozornie tylko na drugim planie znajduje się dramatyczna relacja dwojga starszych ludzi, którym okrutne koło Historii nie pozwala na późną, być może ostatnią miłość. Cabaret jest przede wszystkim świetnie skonstruowaną, pełną wspaniałej, przebojowej muzyki opowieścią o rodzącym się nazizmie.
W burzliwych latach, jakie nastały po zakończeniu I wojny światowej, Berlin zmienił się w prawdziwie kosmopolityczne miasto. Koniec ograniczeń i zakazów, wyraźne rozluźnienie moralne i obyczajowe oraz – zrozumiała po wojennym koszmarze – afirmacja życia przyniosły ze sobą podmuch liberalizmu, a nawet rozwiązłości. W tej atmosferze w Berlinie świetnie czuć się zaczęli przybysze z różnych stron i z różnych półświatków: ekspresjoniści, seksomaniacy, tancerze-nudyści, defraudanci, królowie czarnego rynku, narkomani, transwestyci, sutenerzy, prostytutki, magowie…
Taka szemrana publiczność zaczęła pojawiać się co noc w berlińskich kabaretach: w zadymionych, gwarnych lokalach, przy maleńkich stolikach zastawionych trunkami, toczyło się nader prawdziwe życie. Striptiz, jazz i orgia tańca…
A tymczasem na ulicach rosło i pęczniało coś, co do dzisiaj wprawia w zdumienie historyków. Trudno bowiem wyjaśnić, dlaczego wolny, leżący w centrum Europy naród – naród o bogatej historii i tradycji – wyrzekł się dobrowolnie swojej wolności i pogrążył najpierw w zbiorowym szaleństwie, a później w morzu zbrodni.
O tym właśnie momencie, gdy granicząca z histerią afirmacja życia spotyka się z narastającą grozą nazizmu, opowiada musical Cabaret. Genialne dzieło Kandera, Masteroffa i Ebba znowu jest niebezpiecznie aktualne…
muzyka: John Kander
libretto: Joe Masteroff na podstawie noweli Christophera Isherwooda Pożegnanie z Berlinem i sztuki Johna van Drutena I Am a Camera
piosenki: Fred Ebb
przekład: Kazimierz Piotrowski
polskie słowa piosenek: Wojciech Młynarski, Jacek Bończyk
reżyseria: Jacek Bończyk
choreografia: Inga Pilchowska
scenografia: Grzegorz Policiński
kostiumy: Anna Chadaj
kierownictwo muzyczne: Mateusz Walach
kierownictwo wokalne: Ewa Zug
konsultacje wokalne: Danuta Sendecka
reżyseria światła: Grzegorz Policiński
realizacja: Marek Mroczkowski
dźwięk: Paweł Łosik oraz Michał Konofol, Patryk Maskiera i Piotr Synecki
producent: Estera Sławińska-Dziurosz
asystent reżysera: Anna Ratajczyk
asystent choreografa: Natalia Gajewska
asystent kostiumografa: Magdalena Wiluś
inspicjent: Iwona Bruch
OBSADA:
MISTRZ CEREMONII: Kamil Franczak
SALLY BOWLES: Wioleta Malchar-Moś w dniach 31 marca oraz 6; 7; 10; 11; 12; 13 i 14 kwietnia / Małgorzata Regent (gościnnie) w dniach 30 marca; 4 i 5 kwietnia oraz 8; 9; 10; 11 i 12 maja
CLIFFORD BRADSHAW: Maciej Kulmacz w dniach 30 marca; 4 i 5 kwietnia oraz 8; 9; 10; 11 i 12 maja / Hubert Waljewski w dniach 31 marca oraz 6; 7; 10; 11; 12; 13 i 14 kwietnia
FRÄULEIN SCHNEIDER: Maria Meyer
HERR SCHULTZ: Dariusz Wiktorowicz (gościnnie) w dniach 31 marca; 7; 10; 11 i 12 kwietnia oraz 11 i 12 maja / Artur Święs w dniach 30 marca; 4; 5; 6; 13 i 14 kwietnia oraz 8; 9 i 10 maja
ERNST LUDWIG: Marek Chudziński
FRÄULEIN KOST: Marzena Ciuła
CELNIK: Andrzej Lichosyt
MAX: Kamil Drężek (gościnnie)
BOBBY: Hubert Waljewski w dniach 30 marca; 4 i 5 kwietnia oraz 8; 9; 10; 11 i 12 maja / Maciej Kulmaczw dniach 31 marca oraz 6; 7; 10; 11; 12; 13 i 14 kwietnia
VICTOR: Piotr Brodziński
DWIE DAMY: Katarzyna Hołub, Anna Surma
TAKSÓWKARZ: Rafał Talarczyk
GORYLKA: Zuzanna Marszał
GIRLSY: Barbara Ducka, Katarzyna Hołub, Paulina Magaj, Joanna Możdżan, Anna Surma, Magdalena Wojtacha (gościnnie)
CHÓR KELNERÓW: Daniel Cebula-Orynicz, Michał Gucma, Dominik Koralewski, Jacek Pacholski, Rafał Talarczyk, Przemysław Witkowicz
BYWALCY KABARETU KIT KAT: Natalia Gajewska (gościnnie), Izabella Malik, Ewa Niemotko, Anna Ratajczyk, Marta Tadla, Rafał Gajewski, Mirosław Książek
zespół baletowy: Aleksandra Karch, Zuzanna Marszał, Małgorzata Mazurkiewicz, Katarzyna Osuch w dniu 30 marca / Weronika Zięba w dniu 31 marca, Maria Pitera w dniu 30 marca / Sonia Sosna-Kostrzewa w dniu 31 marca, Agnieszka Saletra, Sebastian Chwastecki, Maciej Cierzniak, Daniel Dąbrowski, Krzysztof Konopka
oraz
STAGE BAND:
Lena Minkacz – fortepian
Justyna Mikrut – perkusja
Natalia Skorupka – puzon
Aleksandra Fleszar – saksofon tenorowy
i orkiestra Teatru Rozrywki, którą dyrygują Mateusz Walach w dniach 30 marca; 4; 5; 12; 13 i 14 kwietnia oraz 10; 11 i 12 maja / Leszek Sojka w dniach 31 marca; 6; 7; 10 i 11 kwietnia oraz 8 i 9 maja
premiera – 30 i 31 marca 2019 r.
Jak pisze Daniel Wyszogrodzki w encyklopedycznym dziele „Ale musicale!”, Cabaret to „jeden z musicali wszech czasów, porywający i przełomowy (…) Musical dla dorosłych, «ociekający dekadencją» na tyle, na ile było to możliwe w 1966 roku na scenie. W znakomitej ekranizacji z 1972 roku pozwolono sobie na znacznie więcej…” Spektakl został uhonorowany m.in. ośmioma Tony Award 1967 (najlepszy musical, najlepsze piosenki, aktor drugoplanowy, aktorka drugoplanowa, reżyseria, choreografia, scenografia i kostiumy). W roku 1998 przyznano Tony Award za najlepszy revival, dla aktora, aktorki i aktora drugoplanowego. Poza tym, londyńskie revivale nagrodzono prestiżowymi Olivier Award: w 1994 r. dla najlepszej aktorki drugoplanowej oraz – w 2006 roku – dla aktorki drugoplanowej i za choreografię.
Musical miał prapremierę na Broadwayu w listopadzie roku 1966, zaś na West End przywędrował w lutym 1968 r. W roku 1987 powstała nowa wersja musicalu – rozszerzona (revised), która jednak nie dotarła wówczas do Polski. A polska prapremiera Cabaretu (wg scenariusza z 1966 r.) odbyła się 26 czerwca 1992 r. w ówczesnej Operetce Wrocławskiej (dziś to Teatr Muzyczny Capitol). Reżyserował Jan Szurmiej. Rolę Clifforda Bradshawa zagrał wtedy Jacek Bończyk.
Trzy miesiące później (18 września 1992 r.) w Chorzowie miała miejsce premiera Cabaretu w reżyserii Marcela Kochańczyka. Choreografię ułożył Henryk Konwiński, scenografię zaprojektował Bogusław Cichocki, a kostiumy – Dorota Morawetz. Kierownictwo muzyczne objął Jerzy Jarosik. W postać Sally Bowles wcieliła się Maria Meyer, jako Clifford partnerował jej Cezary Jakubicki (jakiś czas później zastąpił go Mirosław Książek). Niezapomnianą parę stworzyli: Elżbieta Okupska jako Fräulein Schneider oraz Stanisław Ptak jako Herr Schultz. Ernsta Ludwiga zagrał Robert Talarczyk, a Fräulein Kost – Lidia Majerczak (później Agata Witkowska). Rolę Mistrza Ceremonii reżyser powierzył Jacentemu Jędrusikowi i była to jedna z najwspanialszych kreacji tego aktora. Publiczność pokochała chorzowski Cabaret od pierwszego wejrzenia. Krytycy również docenili przedstawienie, a Jury Nagrody Artystycznej ZŁOTA MASKA uhonorowało Cabaret,przyznając:
– tytuł „spektakl sezonu 1992/1993”,
– ZŁOTĄ MASKĘ 1993 dla Marcela Kochańczyka za reżyserię,
– Specjalną ZŁOTĄ MASKĘ 1993 im. red. Barbary Sośnierz dla Jacentego Jędrusika za rolę Mistrza Ceremonii,
– ZŁOTĄ MASKĘ 1993 dla Elżbiety Okupskiej za rolę Fräulein Schneider,
– DYPLOM HONOROWY dla Haliny Mattheus za artystyczne wykonawstwo kostiumów.
Cabaret w Teatrze Rozrywki wystawiany był do końca 2002 r. (po śmierci Stanisława Ptaka rolę Herr Schultza grał Andrzej Kowalczyk). 150 spektakli zobaczyło 42.330 widzów. (JotKa)
Gorąco zapraszamy!
projekt plakatu: Magdalena Marczyńska. Projekt jest jednocześnie pracą semestralną w Pracowni Wizerunku, Promocji i Identyfikacji w Katedrze Projektowania Graficznego na Wydziale Projektowym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.