Śląskie Trendy

Balkony i tarasy oczami mieszkańców Katowic i okolic

Dzień robi się coraz dłuższy, a temperatura na zewnątrz rośnie – kwiecień to dobry moment na to, aby pomyśleć o swoim balkonie i tarasie. Tym bardziej, że pandemia i kolejny wiosenny lockdown, wzmocniły potrzebę jego posiadania i wykorzystania w pełni możliwości, jakie daje. A jaki jest ten statyczny? Przeciętna powierzchnia balkonu/tarasu ma ok. 8 m kw., to przede wszystkim miejsce relaksu, ponad połowa posiadaczy balkonów deklaruje, że uprawia tam kwiaty, a dla części osób balkon służy też do przechowywania mało używanych rzeczy. Co trzecia osoba przyznaje, że podczas pandemii zaczęła spędzać tam więcej czasu – to część z wniosków badania „U&A and Style Study 2020”, przeprowadzonego przez IQS Sp. z o.o. dla IKEA. Jak na tle Polski wypadają Katowice? 


Badanie przeprowadzone przez IQS Sp. z o.o. dla IKEA objęło zasięgiem 11 miast, gdzie mieszczą się sklepy sieci IKEA. Autorów interesowało to, w jakich warunkach mieszkaniowych żyją mieszkańcy. A te różnią się w zależności od badanego miasta oraz jego okolicy.

Z raportu dowiadujemy się m.in. że 47% badanych mieszka w mieszkaniach (w bloku nowego lub starego typu), 35% w domach jednorodzinnych. Mieszkania częściej pojawiają się w Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, domy jednorodzinne natomiast w Krakowie, Lublinie, Poznaniu oraz Rzeszowie. Średni metraż domów to ok. 133 m kw. Największe metraże domów są w Krakowie (~143), najmniejsze w Szczecinie (~116). W przypadku Katowic to 138 m kw. Średnia powierzchnia mieszkania wynosi ok. 54 m kw. Istotnie mniejsze są w Krakowie  i Łodzi (~51). Nieco większe w Szczecinie i Poznaniu (~57). W przypadku Katowic to 54,7 m kw. Większość badanych mieszka w lokalach 3-4 pokojowych, więcej pokojów mają mieszkańcy Krakowa, Poznania, Rzeszowa, najmniej Katowic (w deklaracjach przeważają 2 i 3 pokojowe), Łodzi i Szczecina.

– Niezależnie od naszych doświadczeń związanych z ograniczeniami wywołanymi pandemią wszędzie i niemal dla wszystkich dom stał się centrum świata. Ostatni rok zmusił także wielu do przemyślenia tego, czym dla nas jest przyjazny dom. Wielofunkcyjność naszych mieszkań to trend obserwowany od pewnego czasu, który w 2020 roku jeszcze się wzmocnił. Skłoniło nas to – jako jego mieszkańców – do przemyślenia, jak ważne są odpowiednia przestrzeń, komfort i prywatność dla każdego z domowników, gdy stał się on miejscem pracy, szkołą i restauracją jednocześnie. A także, jak można w dłuższej perspektywie bardziej funkcjonalnie i przyjaźniej dla otoczenia korzystać z domu – zauważa Monika Kosakiewicz-Komasara, kierownik ds. klienta biznesowego, lokalnego marketingu / zrównoważonego rozwoju IKEA w Katowicach.

Autorzy badania „U&A and Style Study 2020” pytali nie tylko o ogólne informacje związane z miejscem zamieszkania, ale także o poszczególne przestrzenie (w tym o balkon i taras).

Kwiecień, kiedy dni robią się coraz dłuższe i cieplejsze, to dobry moment na to, aby pomyśleć o swoim balkonie i tarasie. Tym bardziej, że pandemia i kolejny wiosenny lockdown wzmocniły potrzebę jego posiadania i wykorzystania w pełni możliwości, jakie daje. Jaki jest ten statystyczny?

Przeciętna powierzchnia balkonu/tarasu to ok. 8 m kw. Największe znajdują się we Wrocławiu (~10 m2), a najmniejsze w Szczecinie (~ 6 m2). W przypadku Katowic statystyczny balkon/taras ma 7,7 m kw (w 14 proc. przypadków do 2,2 m kw., 32 proc. – 3-5 m kw., po 13% – 6-10 m kw. oraz 11 m kw. i więcej. 29% pytanych osób nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie dotyczące balkonu/tarasu).

Balkon to przede wszystkim miejsce relaksu (75%). Szczególnie często dla mieszkańców Katowic oraz Wrocławia (80% odpowiedzi).

Średnio 55% posiadaczy balkonów deklaruje, że uprawia tam kwiaty (najczęściej mieszkańcy Szczecina – 65%, w przypadku Katowic to 50%), co trzeci posiadacz balkonu/tarasu jada tam posiłki (najwięcej we Wrocławiu – 41%, najmniej w Rzeszowie – 24%, w Katowicach to 32%). Poza tym zdarza się, że balkon służy do hodowli ziół (średnia dla Polski to 19%, podobnie jest w Katowicach, poza tym najwięcej w Szczecinie – 28%, a najmniej w Lublinie – 10%), przechowywania mało używanych rzeczy, rowerów, produktów spożywczych (w Katowicach od 2 do 9% odpowiedzi), czy miejsce zabawy dla dzieci (w Katowicach jest to średnio, podobnie jak w przypadku Polski, 15%).

Co trzecia osoba przyznaje, że zaczęła spędzać w czasie pandemii więcej czasu na swoim balkonie i tarasie. W Katowicach odpowiedziało tak 41% pytanych osób, 53% – tyle samo czasu co przed pandemią, a 6% – mniej.

W ostatnich tygodniach wśród klientów sklepu IKEA w Katowicach widać zwiększone zainteresowanie ofertą produktów na balkon, taras, do ogrodu oraz na działkę.

– W asortymencie IKEA znaleźć można produkty na każdą okazję i spełniające swą funkcję w zewnętrznej przestrzeni, dzięki którym urządzimy swoje miejsce wypoczynku poza domem, bez względu na pogodę. Wśród nich są m.in. wykonane z trwałych, wytrzymałych i łatwych w pielęgnacji materiałów fotele, krzesła i stoły, które umożliwią relaks i możliwość spożywana posiłków na powietrzu. Poza tym letnie tekstylia, akcesoria, które podniosą komfort i nadadzą lekkości miejscu. Przytulności dodają także oświetlenie ogrodowe i łatwe w montażu oraz demontażu płyty podłogowe. To szybki sposób na odświeżenie dowolnej przestrzeni na zewnątrz. Całość dopełnią rośliny, które na pewno poprawią nasze samopoczucie – mówi Monika Kosakiewicz-Komasara. – W ostatnim miesiącu szczególną popularnością wśród naszych klientów cieszą się płyta podłogowa RUNNEN, której łącznie sprzedaliśmy ponad 1260 m kw., składane krzesła TÄRNÖ idealne do małych przestrzeni, czy modułowe meble ogrodowe z rodziny ÄPPLARÖ – wylicza kierownik ds. klienta biznesowego, lokalnego marketingu / zrównoważonego rozwoju IKEA w Katowicach.

Oferta mebli ogrodowych oraz kolekcja wiosenna i letnia dostępne są w kanale online na IKEA.pl oraz w Aplikacji mobilnej IKEA.

Pokrewne artykuły

Kontakt

Pisz do nas na: ul. Andersena 46/5, 44-100 Gliwice

Biuro: ul. Łużycka 24a

tel. 512 282 750