Śląskie Trendy

Wirtualna strzelnica Wild West – jedyna taka atrakcja w Polsce

Nowoczesna technologia pozwala człowiekowi ujarzmiać przyrodę, podróżować w kosmos, tworzyć rzeczy, o których się „filozofom nie śniło”. Stwarza też – czasem przy okazji – niezwykłe możliwości dla branży rozrywkowej.

Żeby to zrozumieć, wystarczy porównać dawne lunaparki ze współczesnymi, naszpikowanymi elektroniką parkami rozrywki. W ciągu kilkudziesięciu lat w tej branży nastąpiła prawdziwa rewolucja technologiczna. Zawitała też, w swojej najnowszej odsłonie, do Westernowego Parku Rozrywki TWINPIGS w Żorach, w postaci Strzelnicy Wild West, wykorzystującej wirtualną rzeczywistość. To jedyna taka atrakcja w Polsce.

„Pierwowzory dzisiejszych urządzeń VR, na bazie teoretycznych prac z lat czterdziestych, powstawały w USA już w latach sześćdziesiątych. Były to jednak urządzenia prymitywne, kosztowne i stacjonarne.  W kolejnych latach, w dalszym ciągu w USA, dokonała się powolna ewolucja tego urządzenia. Również NASA eksperymentowała, tworząc swoje własne środowisko tego urządzenia do wykorzystania naukowego. Do bardziej komercyjnego wykorzystania doszło w latach dziewięćdziesiątych za sprawą rozwoju Doliny Krzemowej i firmy Amiga, która wypuściła na rynek hełmy do gier VR. Jednak ze względu na koszty, ta forma rozrywki z trudnością torowała sobie drogę do masowego odbiorcy. Kolejny  przełom w rozwoju technologii, rozpoczął się w naszym dziesięcioleciu od okularów Oculus Rift i od tego momentu możemy obserwować przyspieszenie rozwoju tego urządzenia, jego miniaturyzowanie, doskonalenie, cenową optymalizacją tak, aby trafił do masowego odbiorcy gier komputerowych” – wyjaśnił Przemysław Zacny, business Development Director w skoczowskiej firmie Matrix Technology, która stworzyła twinpigsową strzelnicę.

Pierwsze kina VR zaczęły powstawać w Polsce dopiero w 2017, ale do domowego użytku pierwsze gogle trafiły już w połowie 2015

„Ta technologia była wynikiem naukowych eksperymentów, które zawsze są przedmiotem zainteresowania wszelkich branż, badających możliwości zastosowania ich do swoich celów. Stąd VR znajduje swoje miejsce w resortach siłowych (głównie lotnictwie), astronautyce, medycynie oraz w obszarze komercji i rozrywki” – dodał .

Stacjonarne urządzenie VR zastosowano pierwszy raz komercyjnie w USA w 1962 i była to przejażdżka motocyklem po Nowym Jorku w zabudowanym urządzeniu stacjonarnym. O eksperymentalnych próbach wykorzystania VR w CIA i NASA niewiele wiadomo, ale pozostałe branże zaczęły je stosować dopiero po zminiaturyzowaniu tego urządzenia i osiągnięciu mobilnych możliwości jego stosowania.

Choć wirtualna rzeczywistość trafiła „pod strzechy” to w dalszym ciągu urządzenia profesjonalne nie należą do tanich. W tych domowych  nie ma praktycznej możliwości zakupu i skonfigurowania wielu akcesoriów, jak np. koń, czy specjalnie wyprodukowany rewolwer, wentylator, jak również bardzo szybki komputer. Jakość gry jest nieporównywalnie mniejsza, a doznania dla gracza znacznie uboższe.

„Na cenę wpływają głównie wypracowane przez wiele lat doświadczeń elementy wiedzy przedsiębiorstwa, czyli wysokiej jakości contenty, know how produkcyjne, konfiguracje, kalibracje itp.” – stwierdził Przemysław Zacny.

Na rynku komercyjnym są w tej chwili obecni dwaj główni producenci: HTC i Oculus (kupiony przez Facebook).

„Technologię wykorzystaną w TWINPIGS dostarczyła firma Matrix Technology, pionier na rynku produkcji atrakcji 3D i VR w Polsce i na świecie. Wykonujemy każde zamówienie i mamy również eksperymentalne projekty, które w niedługim czasie będziemy realizować w USA i Kanadzie. Urządzenia można konfigurować pod poszczególne zamówienie i dostępną lokalizację. Są oczywiście pewne ograniczenia dotyczące powierzchni tak, aby można było zainstalować całą infrastrukturę w wymaganych odstępach. Wild West wyprodukowany dla TWINPIGS, był projektem realizowanym kompleksowo tzn. z całą aranżacją, zakupem sprzętu, jego konfiguracją, produkcją contentu (gry) i montażem na miejscu” – podkreślił dyrektor.

Czy to już kres rozwoju takiej technologii. Oczywiście, że nie. W niedalekiej przyszłości możemy się spodziewać kolejnej generacji urządzeń oferującej dużo wyższą rozdzielczość, szerszy kąt widzenia, dodatki z doznaniami dotyku, pozbycie się kabli, powiększenie zasięg w jakim się można poruszać z urządzeniem na głowie, sensory śledzące ruchy gałek ocznych. Będzie to wykorzystywane w branży militarnej, wszelkiego rodzaju projektowaniu, medycynie i będzie wkraczać w kolejne dziedziny życia.

A tymczasem w Westernowym Parku Rozrywki TWINPIGS można tę „kosmiczną” technologię przetestować, przenosząc się tysiące kilometrów od Żor, w niezwykły świat kowbojskiej przygody, a jednocześnie… siedząc w siodle.

Gwarantujący rodzinną rozgrywkę najwyższej próby Park jest miejscem nietypowym pod wieloma względami. Także dlatego, że obok budowli „przeniesionych” z XIX – wiecznego Dzikiego Zachodu i pojedynkujących się rewolwerowców funkcjonuje tu technologia 200 lat starsza, która została dopasowana do unikalnego charakteru TWINPIGS i zapewnia niezapomniane przeżycia zwiedzającym.

Pokrewne artykuły

Kontakt

Pisz do nas na: ul. Andersena 46/5, 44-100 Gliwice

Biuro: ul. Łużycka 24a

tel. 512 282 750

redakcja@slaskietrendy.pl