Śląskie Trendy

Tortologia

Do 6 grudnia w Małej Przestrzeni Galerii Sztuki Współczesnej BWA (al. W. Korfantego 6, Katowice) prezentowana będzie wystawa Karoliny Konopki. Twórczość artystki splata malarstwo, rzeźbę i cukiernictwo, krążąc wokół tortów jako symbolu dostatku i wspólnoty. Fantazyjna forma tortu fascynuje ją z perspektywy antropologicznej, jako kwintesencja święta, znak kulminacji oczekiwań i emocji związanych z uroczystością, której jest ekscytującym zwieńczeniem.


Oprócz surrealistycznych i groteskowych kształtów, artystkę urzeka ceremonia poprzedzająca konsumpcję tych dziwacznych wiktuałów. Widzi ją jako rytualną sekwencję powtarzających się gestów gospodarza hipnotyzujących uwagę biesiadników, zapatrzonych w wędrujące kawałki ciasta – skarbu.
W skład prowadzonych przez Karolinę Konopkę analiz tortologicznych wchodzą między innymi torty patriotyczne. Ograniczone do dwóch kolorów: bieli i czerwieni, przyjmują kształt godła, mapy Polski albo flagi. Jak pisze artystka: „Najbardziej widowiskowym elementem konstrukcji, który pozwala wykazać się cukierniczo – rzeźbiarskimi umiejętnościami jest orzeł. Można ułożyć go z migdałów w formie mozaiki, ulepić z cukrowej masy, wycisnąć ze szprycy lub skorzystać z gotowego szablonu kulinarnego”.
W kontekście badań na „obrzędami tortu” proces krojenia i pożerania patriotycznego wyrobu cukierniczego nabiera kanibalistycznego wymiaru. Uroczyste dzielenie i zjadanie Polski skondensowanej w formie tortu staje się w próbą zrozumienia abstrakcyjnych pojęć narodu, społeczeństwa i ojczyzny.
Kuratorka: Marta Lisok
___________________________
Karolina Konopka
Urodzona w 1995 r. w Świętochłowicach. Studentka V roku Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Zajmuje się działaniami z zakresu: wideo, malarstwa, instalacji. W 2019 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Interesują ją sztuka cukiernicza, garmażeryjna, zagadnienie kultury masowej, konsumpcjonizm, jedzenie wyrzucone, jak i te na talerzu, obrzędy, tradycje i rytuały zakorzenione w polskiej kulturze. Przeszukuje Internet, lumpeksy, śmietniki i kataloguje znalezione tam rzeczy.
Autorka wystaw indywidualnych m.in: Niższy Biszkopt, Galeria Dobro, Olsztyn (2020), Niech Twoje miasto będzie czyste jak Twój dom, Minus1.artspace, Katowice (2019), C12H22O11 MOK, Mysłowice (2018).
Uczestniczka wystaw zbiorowych, festiwali takich jak: Triennale Młodych, Orońsko (2020), Gdzie są konfitury?, BWA Zielona Góra (2020), Proste gesty, BWA Katowice (2020), Biennale Malarstwa Bielska Jesień, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała (2019), Sex, suicide, socialism, spirit and stereotypes, CSW Kronika, Bytom (2019), EQUINOX, Brick City Gallery, Springfield, USA (2019), Who let the dogs out?, Galeria Arttrakt, Wrocław, 2019, Słodkie mdłości, Galeria Szara, Katowice, 2019, ZÜPÅ, Galeria Rotor2, Göteborg, Szwecja, 2019, Młode Wilki, Trafostacja, Szczecin, 2018, Videonews, Galeria Labirynt, Lublin (2018).
_______________________________
#bwakatowice #karolinakonopka
Zdjęcie wydarzenia: Karolina Konopka, Patriotyczny wyrób cukierniczy, silikon na płótnie, 2020

Pokrewne artykuły

Kontakt

Pisz do nas na: ul. Andersena 46/5, 44-100 Gliwice

Biuro: ul. Łużycka 24a

tel. 512 282 750

redakcja@slaskietrendy.pl