Śląskie Trendy

Tanceba i Malarstwo nieoznaczoności w bielskiej BWA

W czwartek, 11 maja w Galerii Bielskiej BWA zostaną otwarte: wystawa TANCEBA – dotykająca zagadnienia pamięci miejsca, w którym znajduje się galeria oraz wystawa „Malarstwo nieoznaczoności”, prezentująca malarstwo na jedwabiu.

TANCEBA
11 maja – 22 czerwca
Wernisaż: czwartek, 11 maja, godz. 18.30

Patrícia Corrêa (Portugalia) – performans „613 nasion”
Matthias Seitner (Austria) – wizualizacje 3D bielskiej synagogi

Finisaż: czwartek, 22 czerwca, godz. 18.00
Małgorzata Łuczyna, Jacek Złoczowski – podsumowanie projektu
Jacek Proszyk – „Duchowość miejsca” – opowieść o bielskiej synagodze
koncert (plac obok Galerii Bielskiej BWA)

– „W latach 1881–1939 w miejscu obecnej Galerii Bielskiej BWA stała synagoga zniszczona przez Niemców we wrześniu 1939 roku. W latach 60. XX wieku na jej gruzach wybudowano gmach galerii. Posunięcie to było wówczas podyktowane między innymi próbą zatarcia pamięci o pierwotnej budowli przez ówczesne władze oraz w pewnym sensie „zablokowania” przestrzeni i niedopuszczenia do powstania koncepcji odbudowy synagogi.

Wystawa jest swego rodzaju studium przypadku miejsca obecnej galerii sztuki współczesnej. Z jego pomocą chcemy przyjrzeć się zagadnieniu tworzenia tożsamości miejsca oraz roli, jaką w tym procesie odgrywa kontekst historyczny, stratyfikacja nowych znaczeń i funkcji, oraz rodzaje relacji i napięć między tymi znaczeniami. Według Yi-Fu Tuana „to, co na początku jest przestrzenią, staje się miejscem w miarę poznawania i nadawania wartości”, które zmieniają się, nawarstwiają, zacierają, zwalczają. Relacje między tymi warstwami, często bardzo skomplikowane, również współtworzą tożsamość miejsca, lub wręcz ją definiują” – mówią kuratorzy projektu i wystawy: Małgorzata Łuczyna i Jacek Złoczowski.

Tytuł wystawy – TANCEBA, wywodzi się z hebrajskiego skrótu: ת.נ.צ.ב.ה [TNCBH] sentencji nagrobnej, tłumaczonej jako: Niech jego/jej dusza będzie zachowana w pamięci żyjących. Artyści, uczestniczący w wystawie, korzystając z zapisu historycznego, materiałów źródłowych, rozmów, wywiadów i obserwacji starali się dotrzeć do znaczenia miejsca, w którym znajduje się galeria. Na ekspozycji prezentowane będą instalacje stworzone na miejscu, m.in. instalacja dźwiękowa Szymona Nowaka zatytułowana „Ruah”, która odnosi się do nieistniejących już synagog – w Bielsku-Białej, Mysłowicach i Szombathely na Węgrzech.

Instalacja artystyczna pojawi się m.in. na dachu pawilonu wystawowego. Wielkoformatowy napis w języku hebrajskim – czasownik oznaczający być, istnieć, stawać się – stworzy Jacek Złoczowski.

Podczas wernisażu, w czwartek, 11 maja, Matthias Seitner, inżynier architekt z Wiednia, który w 2015 roku opracował rekonstrukcję synagogi w Bielsku zaprezentuje wizualizacje 3D bielskiej synagogi; artystka Patrícia Corrêa wykona performans zatytułowany „613 nasion jest zjadanych, 613 nasion leży na podłodze, 613 nasion istnieje!”.

W czasie finisażu – w czwartek, 22 czerwca – kuratorzy podsumują projekt, Jacek Proszyk przedstawi „Duchowość miejsca” – opowieść o bielskiej synagodze. Na placu obok galerii odbędzie się koncert.

Kuratorka wystawy Małgorzata Łuczyna zwraca się z prośbą do bielszczan o fotografie, zapiski, pamiątki, a w szczególności – wspomnienia dotyczące bielskiej synagogi. Artystka zwraca się do osób, które widziały żydowski dom modlitwy przed zburzeniem lub też widziały ruiny synagogi, ich wykorzystanie lub pamiętają lata 60. XX wieku, gdy w miejscu tym budowano Pawilon Plastyków. Kontakt poprzez sekretariat Galerii Bielskiej BWA pod nr tel. 33 8125861, w godz. 10.00–16.00, od poniedziałku do piątku.

W wystawie TANCEBA w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej uczestniczą: Patrícia Corrêa (Portugalia), Emilia Kina, Małgorzata Łuczyna, Szymon Nowak, Filip Rybkowski, Jacek Złoczowski.

 

Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
Dora Hara – Malarstwo nieoznaczoności
11 maja – 18 czerwca; wernisaż: czwartek, 11 maja, godz. 18.00

Wystawa Dory Hary w Galerii Bielskiej BWA zatytułowana „Malarstwo nieoznaczoności” prezentuje wielkoformatowe prace malarskie, które artystka nazywa membranami/błonami. Przestrzeń sali wypełnią barwne kompozycje na jedwabiu, pochodzące z lat 2014–2017. Dopełnieniem będą malarskie prace artystki na płótnie i papierze. Tytuł wystawy przywołuje zjawiska niedefiniowalne, związany jest z relatywnością odbioru wartości malarskich. Pojęcie „nieoznaczoności” pochodzi z pojęć fizyki kwantowej.

– „Tworzę abstrakcyjne obrazy na jedwabiu przy świadomym użyciu białego podłoża, jako światła czystego, najczęściej poprzez nawarstwianie kół różnej skali. Komponuję przywołane skojarzenia, lub klisze pamięci, które mogą wprowadzić odbiorcę w przestrzeń osobistych doznań. Kamienne kręgi, taniec derwiszy, spotkania, stowarzyszenia, kółko graniaste, polaryzacja, emanacja, tęcza, światło, niebo, czy ziemia, komórki, horyzont… W przywołanych słowach wspólnym mianownikiem jest koło o różnej skali, wartości, czy znaczeniu. Wymieniona lista to skojarzenia, które mogą nasunąć się w trakcie doświadczania wystawy, choć nade wszystko zachęcam do odnajdywania własnych skojarzeń” – mówi Dora Hara.

Na wystawie będzie można obejrzeć m.in. pracę „Insight/Wgląd”, za którą Dora Hara zdobyła trzecie miejsce na IX Międzynarodowym Biennale Tkaniny Artystycznej „Od Lozanny do Pekinu” w 2016 roku w Chinach.

– „Artystka od lat tworzy malarstwo na jedwabiu, które traktuje jak membrany napinane na duże metalowe blejtramy. Maluje farbami wodnymi na cienkim, niezagruntowanym materiale, wykorzystując jego transparentność i uzyskując efekty płynnego przechodzenia kolorów. Na wystawie wiesza lekkie jedwabne płótna, uwolnione z ram, połyskujące lśnieniem jedwabiu, z wielobarwnymi, zdecydowanymi kompozycjami. Wrażliwe na każdy ruch powietrza poddają się ciągłym lekkim zmianom formy” – mówi kuratorka wystawy Agata Smalcerz, historyk sztuki, dyrektor Galerii Bielskiej BWA.

DORA HARA urodziła się w Gdyni, dorastała nad Zatoką Gdańską, studiowała w Poznaniu, doktorat i habilitację zrobiła na ASP w Łodzi, mieszka na Wybrzeżu i w Warszawie, gdzie ma swoją pracownię, ze swoją sztuką podróżuje po różnych kontynentach. Ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni Orłowie, potem Wyższą Szkołę Sztuki Stosowanej w Poznaniu, dyplom pod kierunkiem prof. Wojciech Sadleya (2004). Jest profesorem nadzwy­czajnym w na ASP w Gdańsku i dyrektorem Międzywy­działowego Instytutu Nauk o Sztuce. Specjalizuje się w malarstwie na jedwabiu, malarstwie olejnym, wodnym oraz w malarskich instalacjach przestrzennych. Wystawiała we Włoszech, Japonii, Chinach, Urugwaju, Meksyku, Francji, USA, Polsce, na Tajwanie. Uczestniczka wystaw finałowych Biennale Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej. Jest oficjalnym przedstawicielem w Polsce World Textile Art Organization z siedzibą w USA.

INTO COOOLOURS – to tytuł warsztatów malowania techniką wodną na papierze akwarelowym, które Dora Hara poprowadzi w Galerii Bilskiej BWA w piątek, 12 maja od godz. 10.00. Warsztaty skierowane do młodzieży (od 12 roku życia) i dorosłych.  Cena – 15 zł od osoby. Ilość miejsc ograniczona, zapisy w sekretariacie galerii, tel. 33 812 58 61,
e-mail: info@galeriabielska.pl

Pokrewne artykuły

Kontakt

Pisz do nas na: ul. Andersena 46/5, 44-100 Gliwice

Biuro: ul. Łużycka 24a

tel. 512 282 750

redakcja@slaskietrendy.pl