Śląskie Trendy

Miejsce dla sztuki

Wystawa prac z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, zgromadzona pod wspólnym szyldem „Miejsce dla sztuki”, wyeksponowana zostanie w Kameralnej Sali Koncertowej (dawna Kaplica Pałacowa Koszęcin, siedziba Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny). Wernisaż wystawy odbędzie się 25 września. Prace będzie można obejrzeć do 31 grudnia 2015.

Sztuka współczesna zagości w XVII-wiecznej kaplicy, najstarszej budowli pięknego kompleksu pałacowo-parkowego w Koszęcinie k. Częstochowy. Wystawa wpisuje się w ciekawy program projektu „Śląski Ogród Sztuk”. Prezentowane dzieła pochodzą z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, zaś autorskiego wyboru prac na wystawę dokonała Agata Smalcerz, kuratorka wystawy, dyrektorka Galerii Bielskiej BWA.

– „W absydzie kaplicy zachowały się epitafia nagrobne rodu von Hohenlohów – Ingelfingen z XIX wieku, które stanowią ważną dominantę przestrzeni kaplicy.Prace współczesnych artystów z jednej strony podkreślają dawny sakralny charakter budynku, z drugiej – odnoszą się do obecnego wykorzystania pałacu, jako siedziby Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” – podkreśla Agata Smalcerz.

Wystawa obejmuje prace siedmiorga znanych artystów różnych pokoleń, zarówno tworzących obecnie: Urszuli Broll, Jana Dobkowskiego, Bartłomieja Jarmolińskiego, Małgorzaty Markiewicz, Wilhelma Sasnala i Jerzego Truszkowskiego, jak i niedawno zmarłego Andrzeja Urbanowicza.

– „W centralnym punkcie absydy, pomiędzy strzelistymi, zakończonymi ostrołukiem oknami, znajdują się obrazy dwojga artystów, którzy w latach 60. XX wieku zapoczątkowali ruch awangardowy na Śląsku: Urszuli Broll i nieżyjącego już Andrzeja Urbanowicza. Artyści tworzyli przez wiele lat parę artystyczną, założyli grupę Oneiron, byli inicjatorami wielu przedsięwzięć z dziedziny sztuki, filozofii i psychologii, poszukiwań i doświadczeń duchowych, które koncentrowały się wokół ich kultowej pracowni w Katowicach przy ul. Piastowskiej 1. „Źrenica” Andrzeja Urbanowicza to odwołanie do wszechwidzącego Oka Opatrzności. Wisząca poniżej „Mandala” Urszuli Broll odnosi się do najważniejszego symbolu religii buddyjskiej. Obraz „Frida – Santo Subito” Bartłomieja Jarmolińskiego to reinterpretacja procesu beatyfikacji, której niejako dostępują współcześni celebryci za pośrednictwem mediów. Kolejne prace nawiązują do aktywności twórczej prowadzonej w pałacu w Koszęcinie, m.in. do kostiumów, muzyki, żywiołu spektaklu, tańca, aktywności. „Kwiaty” Małgorzaty Markiewicz – cykl czterech lightboxów – to sfotografowane ubrania, zdejmowane przez artystkę w trakcie dokamerowychperformansów, układające się w kompozycje przypominające kolorowe kwiaty. Cibachrom Jerzego Truszkowskiego dokumentuje jego performans pt. „ppp – fff [piano pianissimo – forte fortissimo]” z 1985 roku w Galerii Działań w Warszawie. Działanie miało charakter opozycyjny – obecnie to także symboliczne odniesienie do wysiłku jaki ponoszą artyści aby osiągnąć doskonałość. Z kolei Jan Dobkowski znany jest jako twórca postaci kobiet, malowanych lub rysowanych z wirtuozerią charakterystycznej kreski. Na koniec „Rower damski” i „Rower męski” – dyptyk Wilhelma Sasnala, dzięki któremu artysta zwyciężył w 1999 roku w Ogólnopolskim Konkursie Malarstwa „Bielska Jesień” w Bielsku-Białej, a następnie rozpoczął wielką międzynarodową karierę” – mówi o pracach Agata Smalcerz.

Tytuł wystawy „Miejsce dla sztuki” jest nieprzypadkowy, odnosi się zarówno do pałacowych wnętrz, jak i całego kompleksu, pulsującego aktywnością twórczą i rekreacyjną (stąd Sasnalowski „Rower”).

Wystawę oglądać mogą do końca roku wszystkie osoby lub grupy zorganizowane odwiedzające koszęciński zespół pałacowo-parkowy oraz uczestniczące w działaniach artystycznych rezydującego tutaj zespołu „Śląsk”.

Na zdjęciu:

Bartłomiej Jarmoliński, „Santo Subito – Frida”, 2008, 120×100 cm, własność Kolekcja Sztuki Galeria Bielska BWA

 

Pokrewne artykuły

Kontakt

Pisz do nas na: ul. Andersena 46/5, 44-100 Gliwice

Biuro: ul. Łużycka 24a

tel. 512 282 750

redakcja@slaskietrendy.pl