Śląskie Trendy

HALO!GEN 2016

W klimatycznej Starej Fabryce Drutu w Gliwicach (ul. Dubois 22) w piątek i w sobotę, 22 i 23 kwietnia odbędzie się coroczny HALO!GEN. W warstwie koncertowej usłyszymy m.in. Marikę i Skubasa.
Piątek 22.04.2016

20.00 Koncerty: Marikac, Skubas

Sobota 23.04.2016 (wstęp wolny)

18.00 Wystawa: The Wall. Art Face To Face With Borders
19.00 Ars Electronica Animation Festival – selekcja światowej animacji
20.30 Vimeo Party: Teledyski, o których nie miałeś pojęcia, bo jesteś miły i dobrze uczesany.
BILETY na koncerty: 30 PLN
przedsprzedaż: 25 PLN

Bilety do nabycia:

sekretariat (pok 27) GCE Halogen, ul. Barlickiego 3 pon – pt 8.00 – 15.00,
Księgarnia Czas ul. Zwycięstwa 1

W dniu koncertu bilety dostępne tylko na terenie Fabryki.


MARIKA

Marika to bez wątpienia jedna z najciekawszych postaci polskiej sceny muzyki niezależnej. Nieszablonowa wokalistka, autorka zapadających w pamięć tekstów, pełna uśmiechu i pozytywnej energii osobowość sceniczna, a przede wszystkim szczera i spontaniczna artystka, która nie lubi stać w miejscu i stale poszukuje nowych form wyrazu. Ta wszechstronność, to efekt kilkunastoletniego doświadczenia w sceniczno-studyjnej działalności.

Sceniczna charyzma Mariki, profesjonalizm oraz świetny kontakt z publicznością zostały docenione przez organizatorów wielu imprez w Polsce i na świecie. Wśród najważniejszych koncertów artystki warto na pewno wymienić występy w Indiach, support nazywanej „Królową soulu” – Eryki Badu czy pojawienie się na scenie World Expo w Szanghaju. Marika miała również przyjemność wystąpić na festiwalu Woodstock w 2012 roku oraz na Dniach Unii Europejskiej, które odbyły się w Turcji.

SKUBAS

Skubas to wokalista o wyjątkowej, bardzo charakterystycznej barwie głosu, do tej pory znany głównie z kooperacji ze Smolikiem, tym razem zaskakuje w zupełnie nowej odsłonie. Muzyka Skubasa to niezwykle klimatyczne, akustyczne gitarowe brzmienia o lekko folkowym, grunge’owym charakterze. Skubas w swoich autorskich kompozycjach łączy brudne, gitarowe riffy z melancholijnym wokalem, tworząc nostalgiczne, melodyjne piosenki. Na koncertach stawia przede wszystkim na atmosferę i przestrzenne dźwięki.
Zagrał koncerty na wszystkich znaczących polskich festiwalach (Open’er, Jarocin, Męskie Granie, Warsaw Orange Festival, Oświęcim Live Festival…).
Otrzymał nominację do Fryderyków 2013 i 2014 w kategoriach „Debiut Roku”, „Płyta Roku” oraz „Utwór Roku” za single Linoskoczek i Nie mam dla ciebie miłości

The Wall. Art Face to Face With Borders

Some stagger and fall, after all it’s not easy
Banging your heart against some mad buggers
Pink Floyd, Outside The Wall

artyści: Paweł Althamer, Magda Fabianczyk, Khaled Jarrar, Marina Naprushkina, Joanna Rajkowska, REP Group, Stephanie Syjuco & Piotr Bujak, Łukasz Trzciński, Piotr Wysocki

kurator: Stanisław Ruksza
współpraca: Łukasz Trzciński, Marcin Wysocki

Wystawa The Wall. Art Face to Face With Borders podejmuje temat granic w sztukach wizualnych w ujęciu społeczno-politycznym, ekonomicznym i egzystencjalnym. Tytuł nawiązuje do berlińskiego muru, będącego przez wiele lat kluczowym symbolicznym punktem orientacyjnym zagranicznej polityki krajów po obu stronach „żelaznej kurtyny”, a dziś stanowiącego popularny na Zachodzie Europy wzór „ost-algicznej” pamiątki z podróży.
Z drugiej zaś strony, odnosi się on do pop-kultury i legendarnego albumu grupy Pink Floyd The Wall opowiadającego o murze oddzielającym artystę od odbiorcy, ale również barierze ciemnych doświadczeń, które stają się paradoksalnym warunkiem każdej twórczości.
Berliński mur przez lata zimnej wojny ucieleśniał sztywną konstrukcję polityki zagranicznej wielu krajów, rozdzielając swojego i obcego, przyjaciela i wroga, wolnego i uciśnionego. Pomimo stanu napięcia i zamrożonego konfliktu, mur jawił się jako wygodny politycznie, konfirmujący i konserwujący rozpoznane działania. W dzisiejszej pozornie zglobalizowanej ponowoczesności granice nie stały się płynne, a historia pomimo przedwczesnego ogłoszenia koncepcji jej końca przez Francisa Fukuyamę w 1989 roku, wciąż odsłania szereg nowych linii podziałów.
Nowe granice i ich scenariusze powstają dziś w oparciu o tradycje kulturowe czy religijne, bazując najczęściej na wyobrażeniu stałego konfliktu, np. w pro-bushowskiej koncepcji starcia cywilizacji Samuela Huntingtona postulowanej w polityce USA lub odnawianej myśli o zmierzchu Zachodu, pojawiającej się wielokrotnie od czasów głośnej książki Oswalda Spenglera (1917).
A może mamy do czynienia raczej ze zderzeniem ignorancji, które posługują się jednowymiarowymi stereotypami dla podtrzymania status quo. Kultury bowiem nie są monolityczne, ale zróżnicowane pod wieloma względami: politycznym czy kulturowym, ekonomicznym czy religijnym (dotyczy to tak islamu, jak i chrześcijaństwa, judaizmu czy innych idei i wierzeń).
Dzisiejsze granice, podobnie jak dawniejsze, są przede wszystkim symptomem lęku przed nowym Innym, będącym raczej skutkiem kolonialnego dziedzictwa oraz reakcji na terroryzm stanowiący w dużej mierze rezultat nierozwiązanych przepaści ekonomicznych. Szereg granic ujętych jest technokratyczną, polityczno-ekonomiczną barierą: Schengen, płotem między USA i Meksykiem czy murem oddzielającym Izrael od Autonomii Palestyńskiej.

Problem domaga się też somatycznej recepcji zagadnienia. Punktem zerowym wszelkiego działania czy świadomości jest nasze ciało, a w sensie społecznym pojedyncze, podmiotowe ciało obok drugiego. Dwa ciała inicjują ekonomię (np. wymianę), trzy – politykę (wypracowanie wzajemnych pozycji). W szerszym rozumieniu mur oznacza opór, większą, przerastającą nas strukturę i last but not least jeden z warunków tworzenia, na czele z lękiem i popędem śmierci.

Minione dwie dekady obfitowały w międzynarodowe przedsięwzięcia artystyczne otwarte zgodne z optyką i polityką multikulturowości. Był to czas ciekawości, prezentacji sztuki państw i narodów, ale i transkulturowych pokazów wpisujących się w strategie homogenizującej globalizacji. Obecnie doświadczamy momentu zwrotnego, którego rezultatu nie możemy jeszcze jasno określić, ale czego jesteśmy świadomi. Z jednej strony, jak prognozuje socjolog Ulrich Beck, grozić nam mogą ponowne konflikty narodowe i umocnienie się trybalnych więzi, czego sygnałem silny skręt polityczny w prawo w wielu krajach Zachodu oraz prawicowa dominacja np. w młodych demokracjach państw Europy Środkowo-Wschodniej. Z drugiej, sprawa masowych migracji nie jest już zagadnieniem przyszłości lecz teraźniejszości.
Kiedy wystawa powstawała w 2014 roku i była pierwszy raz pokazywana na początku 2015 roku w Mediolanie, kwestia granic była dyskutowanym tematem z jednej strony z racji otwartego konfliktu na Ukrainie, z drugiej stanowiła główny temat polityki krajów śródziemnomorskich. Świadomość rozszerzania problemu od początku towarzyszył tworzeniu The Wall. Artyści i organizatorzy mieli świadomość, że wydarzenia te nie mają jedynie lokalnego charakteru oraz, że nierozwiązane będą rosnąć, a rzeczywistość niejednokrotnie wyprzedzi kasandryczne prognozy sztuki.
Nowe mury i granice powstają każdego dnia, dramat ofiar „naturalnego” muru Morza Śródziemnego pochłonął już setki tysięcy ofiar. Z tej perspektywy pozorny czas do namysłu już minął. Stoimy w momencie potrzeby działania.

Wystawa jest zmodyfikowaną wersją ekspozycji prezentowanej w Careof DOCVA w Mediolanie i jest współorganizowana we współpracy z Fundacją Imago Mundi i CSW Kronika w Bytomiu.


POKAZY FILMOWE: ARS ELECTRONICA

Ars Electronica Animation Festival prezentuje najlepsze z 722 prac, które nadesłali artyści z 58 krajów na konkurs o 2015 Prix Ars Electronica.
Jest to coroczny przegląd świata filmu cyfrowego – tego co jest aktualnie wykonalne technicznie, i najciekawsze estetycznie.

Podczas HALO!GENu zobaczycie między innymi ruchome obrazki spod piórka Erica Oh, mappingi na ciele w czasie rzeczywistym, smash-up amatorskich video, i eksperymentalne teledyski współtworzone przez internautów, a także dużo wizualnych eksperymentów. Nie zawsze będą to eksperymenty lekkie, łatwe i przyjemne.
Prace nadsyłane na AEF reprezentują całe spektrum gatunków i stylów, a prezentowane filmy są rezultatem działań pracowni artystycznych, uczelni, agencji marketingowych i instytucji badawczo-rozwojowych.

Wszystkie filmy będą prezentowane w oryginalnych wersjach językowych, lub z angielskimi napisami.

Pokaz obywa się dzięki współpracy z Ars Electronica, Europa Integration Äusseres, Bundesministerium Republik Österreich, Österreichisches Kulturforum Warschau , Stowarzyszenie Dwunasta Dziesięć.

12919736_1253678344661267_455393286007474614_n

Pokrewne artykuły

Kontakt

Pisz do nas na: ul. Andersena 46/5, 44-100 Gliwice

Biuro: ul. Łużycka 24a

tel. 512 282 750

redakcja@slaskietrendy.pl